reklama

Nekonečný mýtny príbeh

Už niekoľko dní sa intenzívne z každej strany ozýva téma mýtneho systému na Slovensku. Avšak len poniektorí si uvedomia, že táto téma sa Slovenskou republikou plazí minimálne štvrtý rok. Na problematiku by som poukázal stručným rešeržom médií, ktoré slúžia ako pomocná barlička pri argumentovaní.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu
(zdroj: Tomáš Surový)

6. marec 2006, HNonline.sk, SÚŤAŽ NA ELEKTRONICKÉ MÝTNE PRIPRAVÍME DÔKLADNE

Elektronické mýto pre vozidlá nad 3,5 tony sa má na Slovensku zaviesť od začiatku budúceho roka (vychádzajúc z dátumu sa má na mysli 1. január 2007). V Česku vyhrala medzinárodnú súťaž rakúska spoločnosť Kapch, ktorá sa zamerala na mikrovlnný systém. Česká vláda chce tender prehodnotiť. Na príklade našich susedov vidieť, že kvalitná príprava tendra a jeho realizácia je zložitý a vážny proces.

Už z úvodného článku, ktorý uvádzam, je zrejmé, že pán minister Vážny to myslí so zavedením mýta úplne vážne. Kvalita nadovšetko, ako sa vyhnúť sa problémom. Veď pozrite, ako dopadli Česi, hádam nechceme to isté! No ako ukázal čas, začiatok budúceho roka, čo znamená 2007, to až tak vážne povedané nebolo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

24. február 2007, HNonline.sk, O MÝTE TREBA HOVORIŤ UŽ DNES

U nás by malo spoplatnenie ciest fungovať od 1. januára 2009.

Známe UŽ VČERA BOLO NESKORO je úplne na mieste, keďže znova sa o niečom len hovorí, ale samotná realizácia ešte v programe debaty zrejme nebola. Napokon presvedčíme sa o tom sami...

21. august 2007, sme.sk, ŠTÁT ZOPAKUJE TENDER NA MÝTO

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) využila včera možnosť zrušiť vyhlásený tender na elektronické mýto. Tender zrušili preto, lebo pri vypisovaní súťaže a koncipovaní podmienok rátala diaľničná spoločnosť s maximálne 22 účastníkmi. Z nich mali vybrať finálnych päť firiem do úzkeho kola. „Zaskočil nás veľký záujem, podmienky si vyzdvihlo 55 súťažiacich,“ povedal generálny riaditeľ NDS Igor Choma.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nové podmienky chcú stanoviť tak, aby NDS mohla vyberať z ôsmich, maximálne desiatich účastníkov. Stále platí, že mýto plánuje diaľničná spoločnosť začať vyberať od januára 2009.

Určite veľmi komické príde, že bolo potrebné opakovať tender, z ktorého sa nakoniec vybrala spoločnosť s najdrahšou ponukou a to už nehovorím o tom a ani sa touto témou nechcem zaoberať, že vyradené spoločnosti z tendra podávajú trestné oznámenia a samotný tender si zobrala pod kontrolu aj Európska komisia.

9. máj 2008, sme.sk, STÁLE NIE JE JASNÉ, KTO POSTAVÍ MÝTO

O víťazovi tendra na mýtny systém má štátna spoločnosť bezodkladne informovať jeho aj jeho konkurentov. Týždeň vedia o svojom vyradení traja zo štyroch záujemcov. Údajný víťaz nevie, ako dopadol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samotný tender, a teda aj výstavba mýtneho systému sa dostávajú do časového sklzu. Preto sa hovorí o tom, že mýtny systém na Slovensku nebude na sto percent fungovať od začiatku budúceho roka ako mal.

6. jún 2008, pravda.sk, VÁŽNY: MÝTO V ROKU 2009 STIHNEME

Pokiaľ nebude rozšírená diaĺničná sieť na Slovensku, nie je podľa premiéra korektné zvyšovať cenu diaľničných známok. V opačnom prípade by mal byť mýtny systém sprevádzkovaný neskôr. „V zásade nespôsobuje nám ani to vážne problémy. V programovom vyhlásení vlády sme sa zaviazali, že zabezpečíme elektronické mýto,“ pokračoval Vážny. Vážny ďalej uviedol, že je pripravený aj režim neúplnéj prevádzky mýtneho systému v prvom kvartáli budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tomto prípade už je otvorene povedané, že vôbec nie je žiadnym problémom, keď aj mýto nakoniec v roku 2009 nebude, nakoniec, v programovom vyhlásení je uvedené, že počas volebného obdobia tejto vlády zavedené bude, prečo by sa mali brať na zodpovednosť slová, ktoré boli vyslovené, termíny, ktoré sú prezentované a posúvané už od roku 2006.

3. júl 2008, HNonline.sk, VÁŽNY PRIROVNAL MÝTO K NEKONEČNEJ STORY

Minister dopravy Ľubomír Vážny po prvý raz verejne priznal, že elektronický výber mýta na Slovensku nebude sprevádzkovaný 1. januára 2009.

Nie som si istý, či je možné za mesiac dospieť k tak vážnym zmenám v plánoch a vo výrokoch. Myslím, že je až vtipné a nezodpovedné, keď je možné meniť termíny v takom časovom odstupe pri najväčšom tendri v ére samostatnosti Slovenskej republiky, ako ho sami zainteresovaní nazývajú.

5. február 2009, pravda.sk, SLOVENSKÝ MÝTNY SYSTÉM BUDE JEDINEČNÝ, tvrdí dopravný expert Ľubomír Palčák

Slovensko bude podľa neho prvou krajinou, kde okrem diaľnic a rýchlostných komunikácií v dĺžke necelých 600 km bude spoplatnených aj približne 1800 km ciest nižšej kategórie.

Áno, je to pravda. Slovenský mýtny systém je jedinečný, okrem už spomínaných spoplatnených ciest nižšej kategórie aj svojimi nedodržanými termínmi, prakticky žiadnou zodpovednosťou zodpovedných pri jeho výstavbe a uvedenia do prevádzky. (Mám na mysli zodpovednosť za vyhlásenia). A určite sa k jedinečnosti dajú zaradiť aj kolóny čakajúcich kamiónov a protestujúcich vodičov.

14. máj 2009, spravy.pravda.sk, MÝTNY TENDER ZAČÍNA PREVEROVAŤ BRUSEL

Európska komisia (EK) disponuje informáciami, podľa ktorých je možné, že slovenské orgány vo verejnom obstarávaní na elektronický výber mýta porušili zásadu rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie podľa európskej smernice o verejnom obstarávaní a Zmluvy o Európskom spoločenstve (ES)

Je to už ako tisíckrát obohratá pesnička. Slovensko + (tender veľkého rozmeru) = porušenie pravidiel a porušenia zo strany Slovenskej republiky. Neubránim sa otázke, KDE JE PROBLÉM ??? Alebo to kompetentní nevedia robiť, alebo to nechcú robiť v súlade zákonov, vyhlásení a iných smerníc, alebo to robia naschvál? Ako už býva zvykom, dôsledky vyvodené samozrejme nie sú a ani nebudú. Mýliť sa je ľudské a robili sme všetko, čo sme len mohli, aby to bolo dobré a funkčné.

28. október 2009, i-news.sk, VÁŽNY TVRDÍ, ŽE MÝTO ZAČNE FUNGOVAŤ OD ZAČIATKU ROKA

Minister dopravy Ľubomír Vážny potvrdil, že elektronický výber mýta pre vozidlá nad 3,5 tony začne na Slovensku fungovať v plánovanom termíne od 1. januára 2010. Na otázku, či kvôli termínu na prevádzkovanie mýta nepociťuje od premiéra tlak na svoje odvolanie, sa len pousmial a povedal, že takúto hrozbu necíti.

Plánovaný termín bude dodržaný. 1. január 2007 = 1. január 2010, keďže prvý plánovaný termín bol 1. január 2007. Zrejme sa však myslí, že za každým, keď niečo nie je podľa plánu , tak si určíme nový plánovaný termín. Tu už ani nejde tak o zodpovednosť, ako o vlastnú česť a stáť si ako človek na správnom mieste, že čo poviem, to tak aj bude. Minister dopravy sa však aj zasmeje, veď čoby nie, mýto bude a dokonca bude aj vážne veselo. Prečo sa nezasmiať, keď to bude ešte celkom pekná fraška.

24. november 2009, noviny.joj.sk, REGISTRÁCIA NA ELEKTRONICKÉ MÝTO ZAČNE UŽ V STREDU – 25.novembra 2009

„Čo sa týka registrácie, vydávania palubných jednotiek, aktivácie sledovania jazdných úsekov, backofficových služieb, systém je otestovaný a pripravený,“ dodal zástupca SKYTOLL

Áno, registrácia začala UŽ 25. novembra 2009, čo je 36 dní pred spustením systému. Príde mi minimálne vtipné že 36 dní je doba, ktorá je považovaná za adekvátnu. Štyri roky trvajúca diskusia okolo mýta, niekoľkokrát odsunuté termíny spustenia, nakoniec má však stačiť 36 dní na registráciu a to v čase, keď sa blíži koniec roka, sviatky, jediné obdobie v roku, keď môže byť rodina v niektorých prípadoch naozaj spolu, obdobie najväčšieho čerpania dovoleniek. Pokiaľ by šlo o domácich dopravcov, prižmúrme oči a hádam to už nejako zvládnu. Ale ide samozrejme aj o registráciu všetkých dopravcov, ktorí majú tranzit cez naše územie. Tranzit, ktorý sa možno uskutočňuje dvakrát za mesiac, keď prechádza kamión cez naše územie.

Takmer dva roky trval len výber (tender) na poskytovateľa a prevádzkovateľa mýtneho systému. 36 dní však musí stačiť všetkým na registráciu.

30. december 2009, infoline.sk, NA SLOVENSKU ŠTARTUJE 1. JANUÁRA 2009 MÝTNY SYSTÉM

„Veľmi ma teší, že sme za tak krátky čas dokázali navrhnúť, vybudovať a sprevádzkovať systém elektronického výberu mýta v SR, “ povedal Matej Okáli, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SKYTOLL, a.s.

K registrácií v režime predplatného, ako aj následného platenia mýta mohli dopravcovia už od 25. novembra využívať 8 kontaktných miest, v každom krajskom meste jedno. Zmluvnú dokumentáciu v režime predplatného mýta môžu dopravcovia uzavrieť na viac ako 83 distribučných miestach v rámci vybraných čerpacích staníc. V tomto režime je možnosť registrácie aj na 13 hraničných distribučných miestach nachádzajúcich sa na všetkých významných prechodoch so susediacimi krajinami.

9. decembra uviedla spoločnosť SkyToll do prevádzky veľkokapacitné super kontaktné miesto s 50 obslužnými miestami a nonstop prevádzku od 28. 12. 2009. Od 21. decembra sú k dispozícií Super kontaktné miesta aj v Žiline a v Košiciach.

Je veľmi dôležité, že z celého systému ma veľkú radosť p. Okáli. Určite sa však pri svojom hodnotení nezaoberal otázkou, ako spokojní sú tí, čo s ním budú v kontakte každý deň. Čas v tomto prípade už neznamená veličinu, na ktorú treba brať až taký dôraz, keďže téma zavedenia mýta je tu minimálne 4 roky. Za veličinu, ktorá by mala byť rozhodujúca, by mala byť braná KVALITA a všetko s ňou spojené, ktorá sa v tomto prípade ukázala zrejme ako nedostatočná v dôsledku udalostí, ktoré sa dejú posledné dni.

2. január 2010, akutualne.centrum.sk, MÝTNY SYSTÉM NEFUNGUJE, TVRDIA AUTODOPRAVCOVIA

Na Slovensku je 13 hraničných distribučných miest, kde si môžu zahraniční autodopravcovia kúpiť palubné jednotky, uviedla hovorkyňa firmy SkyToll Lenka Lendacká. Podľa Lendackej by si mali prepravcovia vyberať také hraničné prechody, kde tieto jednotky možno zakúpiť.

7. január 2010, sme.sk, VÁŽNY: NÁSTUP MÝTA SME ZVLÁDLI DOBRE, OSTATNÉ SÚ DROBNOSTI

„K dnešnému dňu je registrovaných viac ako 69 000 vozidiel. Oproti tomu máme 2000 protestujúcich, ktorí zanedbali svoju zákonnú povinnosť,“ zdôraznil šéf rezortu dopravy.

7. január 2010, korzar.sme.sk POĽSKÍ KAMIONISTI BOJUJÚ O DUKLU, ZATIAĽ MÁRNE

„Stojím tu od šiestej ráno v mraze, bez toalety, teplého nápoja, za parking treba platiť tri eurá za hodinu. Je to pod ľudskú dôstojnosť,“ hovorí skrehnutý Pawel Tomczyk.

Kolegovia, ktorí sa vydali na cestu skôr, sú na tom horšie. Na hranici tvrdli viac ako dvanásť hodín o dvadsať stupňovom mraze. V čase, keď už mali vykladať tovar v Bulharsku, ešte stále vybavovali mýto.

7. január 2010, natankuj.sme.sk, KAMIÓNY ZOSTÁVAJÚ NA ROŽŇAVSKEJ

V súvislosti s elektronickým mýtom sa niekoľko nespokojných dopravcov rozhodlo protestovať v Bratislave.

„Polícia nás začala zastavovať už pred Bratislavou. Chceli aby som od pôvodnej cesty odbočil. Neurobil som to, tak mi policajt vzal vodičský preukaz. Vzápätí mi ho vrátil, keďže som sa odmietol pohnúť a moji kamaráti za mnou tiež,“ povedal pre TASR jeden z protestujúcich dopravcov z Brezna.

Pre protesty dopravcov má na mnohých miestach v Bratislave značné problémy aj mestská hromadná doprava.

Autodopravcovia žiadajú označenie všetkých spoplatnených úsekov ciest informačnou tabuľou na začiatku a na konci úseku. Protestom chcú prejaviť nesúhlas s fungovaním elektronického mýtneho systému a presadiť svoje základné požiadavky. Ide o zníženie spotrebnej dane na pohonné látky, cestnej dane či oddialenie prevádzky mýta o šesť mesiacov.

8. január 2010 , sme.sk, PROTESTY DOPRAVCOV UŽ NIE SÚ LEN V BRATISLAVE

Kamióny v Bratislave aj naďalej stoja na Rožňavskej. Protestujú tak proti spôsobu zavedenia systému elektronického mýta. Vytlačiť sa ich snažia kukláči a policajti so psami. Policajtov je niekoľko desiatok, snažia sa dostať kamióny na odťahové vozidlá, kamionisti sa ale stavajú medzi autá a odťahovky. Jedno auto sa už policajtom napriek tomu podarilo naložiť.

Peter: "Chcem len dať za pravdu a potvrdiť, že v mýtnom systéme je absolútny bordel. Pretože naše dve autá vyrazili vo štvrtok z Michaloviec do Česka, išli rovnakú trasu jeden za druhým a pri dobíjaní jednotky na čerpacej stanici Hybe zistili, že jednému stiahlo 5 € a druhému 25 €. Tak potom ako to je? Kto sa v tom má vyznať? Na zákazníckej linke Vám nikto nič nepovie, alebo nezdvihnú telefón. Čo keď nás budú policajti pokutovať za to, že nemáme funkčnú jednotku? Komu dám preplatiť túto pokutu?"

"Hlavné mesto SR Bratislava nechce vstupovať do sporov autodopravcov a ministerstva dopravy v súvislosti so zavedením elektronického mýtneho systému, ale odmieta byť rukojemníkom v tomto spore", vyhlásil prvý námestník primátora Bratislavy Milan Cílek.

V posledné dni téma mýta nabrala na otáčkach a dopravcovia ako užívatelia dávajú najavo svoju spokojnosť so zavedením a takisto aj s kvalitou zavedenia mýta.

Zatiaľ, čo si vedúce osobnosti gratulujú a pochvaľujú zvládnutie zavedenia mýta, protestujúcich je stále viac. No stále to nie je dostatok, keďže boli označení iba za počet, ktorí si nesplnili svoju povinnosť a sú nezodpovední.

Za nezodpovednosť by som označil lehotu, v ktorej bolo možné sa zaregistrovať, 36 dní nie je dostatok, keď už hovoríme o takej veľkej zmene.

Za nezodpovednosť by som označil neoznačenie spoplatnených úsekov informačnou tabuľou, ktorá by mala byť samozrejmosťou.

Za nezodpovednosť by som označil neochotu prijať protestujúcich a v normálnom dialógu pohnúť vecou smerom k vyriešeniu problémov v prospech veci.

Samozrejme, určitá vina by sa dala hľadať aj u tých, ktorí si svoju povinnosť nesplnili, no určite to nie sú všetci protestujúci.

Každý si uvedomuje, že ide o veľkú zmenu a zmeny sa znášajú ťažko, ale myslím si, že keby bol na zmenu stanovený dostatočný čas, sprevádzal by ju užitočný dialóg, aj takáto zmena sa dá prijať jednoduchšie a bez označenia veľká fraška, ktorá má prívesok NEKONEČNÝ PRÍBEH.

Zaráža ma, že vysoko postavení predstavitelia akoby niekedy zabudli, čo sa deje medzi ľuďmi, dávajú im odkazy cez médiá, sú prekvapení, keď ľudia protestujú.

Chceli sme demokraciu, každý po nej kričí. Výsledok zavádzania mýta je odpoveďou v demokratickej spoločnosti. Vysoko postavení predstavitelia by si mali tiež zodpovedať otázku, či urobili všetko pre to, aby zabránili alebo predišli takémuto výsledku zavádzania mýtneho na Slovensku.

Marek Sedmo Sedmák

Marek Sedmo Sedmák

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

študent, zaujímam sa o verejné dianie, politicky nezávislý Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu